top of page

אפס נרצחות בשנה

אפס נשים נרצחו ע"י בני זוגן בארץ הבסקים. אפס. אפס נרצחות בשנה בישראל. זה החזון וזה אפשרי. לשם כך יש להקים רשות לאומית אוטונומית למיגור האלימות.

אפס נשים נרצחו ע"י בני זוגן בשנת 2019 בארץ הבסקים. אפס. זו השנה הראשונה שזה קורה, מאז שהחלה ספירת הרציחות שם ב 2002. בכל ספרד נרצחו 1033 נשים, מאז 2003.

בישראל, אתמול נרצחה ילנה יצחקבייב בת 57. ביום שני נרצחה שאדיה אבו סריחאן בת 35. מאז 2011, נרצחו כאן 169 נשים על רקע אלימות במשפחה. ברוב המקרים הרצח מתבצע על רקע קנאה ופרידה של הנרצחת מהרוצח.

 

רצח נשים זו מגיפה עולמית.


גם אם בארץ הבסקים יש כ 3 מליון תושבים; הטרידה אותי השאלה- איך יתכן שהיו אפס נרצחות? אחרי כמה מאמרים שתרגמתי (מצ"ב להלן) השורה התחתונה לא מפתיעה: סדר עדיפויות ממשלתי.

המכון הבסקי של האשה "אמקונדה" Emakunda זהו גוף אוטונומי של ממשלת הבסקים, שחברים בדירקטוריון שלו נציגים מכל המשרדים הממשלתיים. יש לו מעמד, תקציבים וסמכויות. אמקונדה "מתכנן, מקדם, מייעץ, מתאם ומעריך מדיניות שוויון, כמו גם העלאת המודעות לנשים וגברים בקהילה האוטונומית הבסקית" (כך לפי האתר הרשמי של אמקונדה).


 

איפה הכסף לכל זה?


בתשובה למחקר הזה (שמעולם לא נעשה בישראל): כמה עולה למדינה נרצחת? התשובה היא מליונים!

רק עלויות הכליאה הן 120 אלף שח בשנה לאסיר (כשלושה מליון לרוצח) ועל זה יש להוסיף את עלויות הטיפולים הנפשיים למשפחות, הילדים היתומים, עלויות חקירות המשטרה, הפרקליטות, הסנגוריה, ההפסד של זוג אזרחים עובדים משלמי מיסים ועוד.

באו"ם הוצגו נתונים לפיהם עלות האלימות נגד נשים עשויה להסתכם בכ -2 אחוזים מהתוצר המקומי הגולמי (תוצר). עלויות שנתיות של אלימות כלפי נשים הגיעו ל 5.8 מיליארד דולר בארצות הברית ו -1.16 מיליארד דולר בקנדה. באוסטרליה כ- 11.38 מיליארד דולר בשנה. באנגליה ובוויילס כ -32.9 מיליארד דולר.


במדינת ישראל יש להקים רשות לאומית אוטונומית למיגור האלימות. רשות ממשלתית בעלת סמכויות אכיפה ותקצוב - שתוביל שיתוף פעולה בין כל משרדי הממשלה, שתחקור, תוביל, תקדם מדיניות, מהלכים ותמנע בפועל -בשטח- את הרצח הבא.אפס נשים נרצחות בשנה - זה היעד וזה אפשרי.


דברו על זה. שתפו. יחד נלחץ לסדר עדיפויות ממשלתי חדש.




 

*תודה לעינב מלמד דוניץ שהסבה תשומת ליבי למאמר על ארץ הבסקים.


bottom of page