top of page

איך תדעו שזה הזמן להתערב?

איך אדע שאחותי בזוגיות אלימה? לראשונה קמפיין תמרורי אזהרה בזוגיות שפונה לסביבה הקרובה של הקורבן ומבקש "לדחוף את האף"


שני שליש מהפונים לעזרה עקב אלימות במשפחה, לעמותת פורום מיכל סלה, הם הסביבה שלה. כמו אחותה, החברה הטובה, השכנים וכו'. כך על פי מחקר שנעשה בעבור פורום מיכל סלה ע"י אוניברסיטת תל אביב בהובלת דר' דפנה הקר. "זה הזמן להתערב" הוא שמו של קמפיין חדש המציג ששה תמרורי אזהרה לזיהוי אלימות בזוגיות, המכוון אל המעגל הקרוב לקורבן וגם מדריך כיצד יש לפעול. התמרורים פותחו על ידי עמותת פורום מיכל סלה בשיתוף הרשות למעמד האשה, לרגל היום הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים 25.11.22. המטרה היא זיהוי דפוסי התנהגות שהם תמרורי אזהרה בזוגיות על אדם קרוב (בת, אחות, חברה טובה). הקמפיין כתוב בשפה פשוטה וזכירה, יחד עם ראשי תיבות להתער"ב - באופן המקנה כלים ברורים ופשוטים ״ארגז כלים״ להבחין ולזהות אלימות שקטה וכן מציג באופן ברור כיצד לפעול ולמי לפנות.


"ששה תמרורי אזהרה בזוגיות שלה. איך תדעו ש… זה הזמן להתער"ב":

  • לא כמו פעם - היא לפעמים נראית כבויה

  • התקדמות מהירה - היא מפתיעה במחויבות הקשר

  • תירוצים - היא מגנה עליו ומצדיקה אותו

  • עומד בינינו - היא לא מודעת לכך שהוא נדחף

  • ריחוק - היא מקצרת שיחות ומפגשים

  • בולש אחריה - היא דרוכה ולחוצה

פורום מיכל סלה והרשות למעמד האשה קידמו שיתוף פעולה יחד עם מרכז השלטון המקומי אשר שלח בקשה לכל הרשויות המקומיות בישראל לפרסם את הקמפיין החדש על גבי שלטי חוצות ואוטובוסים. עיריית רמת גן היא הראשונה שנרתמה וצבעה את שילוט החוצות בכל רחבי העיר בחודש נובמבר. בנוסף, הקמפיין מפורסם ברשתות החברתיות בליווי סרטוני עדויות קצרות של משפחות הנרצחות והתייחסות שלהן לתמרורי האזהרה שהם ראו.


בשלוש השנים האחרונות, עמותת פורום מיכל סלה גיבשה קונספט שיווקי ייחודי בארץ לתחום של אלימות במשפחה, לפיו יש להגיע לכל בית בישראל ולהנגיש מידע מציל חיים באופן פרקטי וזכיר. זאת בדומה להנגשת מידע ל"גילוי מקדים של סרטן" או "זיהוי מחלת הקורונה" או זהירות בדרכים או סדנת מד"א מצילת חיים. עד היום מאות קמפיינים הופקו בנושא מיגור אלימות במשפחה אשר רובם המוחלט של הקמפיינים פונים לאשה באלימות וחלקם פונה להעלאת מודעות כללית בקרב הציבור הרחב. עד היום, מעולם לא היה קמפיין שפנה ישירות למעגל הקרוב ומבקש ממנו להתערב, לדחוף את האף, לזהות ובכך למנוע מראש את הרצח הבא של אשה בתוך ביתה. ששת תמרורי אזהרה נבנו במשך שנה שלמה, יחד עם מומחי אלימות במשפחה המובילים בישראל, בראשם רונית לב ארי, קרימינולוגית וויקטימולוגית מומחית אלימות במשפחה. בשלב ראשון נעשה מיפוי קפדני של התמרורים, בעזרתה של נעמה עציון - אמא של אקסית של הרוצח של מיכל סלה, אשר בתה ניצלה בזכות עירנותה. בשלב השני - התמרורים קובצו לקבוצות והוצמדו לכל אחד אייקונים, כאשר כל מילה ואייקון נבדקו בקפדנות.


קמפיין תמרורי האזהרה הראשון של פורום מיכל סלה הופק ב-25.11.20 שיתוף עם עיריית תל אביב יפו 25.11.2020 - "חמשה תמרורי אזהרה בזוגיות", אשר מיועדים לקורבן הפוטנציאלי. הפרסום והסיקור התקשורתי חסר התקדים לחמשת תמרורי האזהר"ה של פורום מיכל סלה גרמו לעליית מודעות ולהצלת חיים של אלפי נשים בשלוש השנים מאז תחילת הפרסום. מעל 4230 נשים ובנות ובני סביבתן הקרובה - פנו לפורום מיכל סלה לאחר שזיהו את תמרורי האזהר"ה מצילי החיים, גם כאשר לא הייתה אלימות פיזית. הקמפיין השני, 25.11.21, של פורום מיכל סלה בשיתוף מהות אשדוד פנה ל"צד שלו" והציג 6 תמרורי אזהרה לצד התוקף, לזיהוי עצמי ופנייה למוקד הרווחה הייעודי לגברים במספר 1218. הקמפיין הביא לעלייה של 100 אחוז בפניות.



bottom of page